OCHRANNÁ ZNÁMKA aneb jsem originál

ochrannaznamka kopie
Leden 2019
,,Diářů je dnes všude plno!“ Říkala jsem si. ,,Jak zajistit, aby se lišil? A hlavně, aby ho chtěli třeba i lidé, kteří už mají své oblíbené a zaběhlé typy diářů?“
Navíc…, já sama papírové diáře vždy koupím a nikdy u nich od školy nevydržím dýl, jak týden nebo dva.
Vím, že bude barevný, plný povzbuzení, myšlenek a motivace. Dám do něj kus sebe, jako když jsem tvořila knihu.

Jdu jeden den pěšky do města, zababušená ve svém zimním kabátu, šále a čepici. Vždy, když vyrazím na nějakou procházku sama, pouštím si písničky do uší, aby se mi do rytmu lépe šlapalo. Říká se, že hudba a všelijaké zvuky překřičí naše myšlenky a zabraňuje nám slyšet náš vnitřní hlas. Ticho. To je to, co pomáhá naslouchat našemu nitru a nechává myšlenky plynout.
Je to tak. Jenže moje myšlenky občas přehluší i tu hudbu ve sluchátkách, tak jako dnes.
,,Udělám ho tak, aby to i mě samotnou nutilo, se k němu vracet. Vím, že bude prostě jiný, než ostatní.“
,,Duhový diář“ pomyslela jsem si. D-I-Á-Ř …..D-U-H-Á-Ř.
Rozzáří se mi oči a v duchu pyšně pronáším - DUHÁŘ! Bude to duhář!!! Usmívám se a jdu dál svou cestou.

Mnohdy ty dobré nápady přichází ve chvíli, kdy to člověk nejméně čeká a kdy se na to úpěnlivě nesoustředí. Tohle se mi vždy stává, když tvořím logo. (Teď už se více věnuji svým projektům, než grafice pro klienty.) Čmárám ho sice na papír za stolem, ale v myšlenkách ho tvořím dnem i nocí „mimo pracovní dobu“. Ale horší je, že lidé pracující na volné noze mají mnohdy pracovní dobu 24/7, dokud si sami nedovolí skončit a vypnout. Tedy tak to mám alespoň já. Většinou mě z tohoto zadumaného pracovního módu vytáhne až: ,,Simíí, ale já jsem tady! Už jsem doma, víš?“ Hlásí vždy Marek trošku zoufale.
Je těžké mít ložnici, obývák a pracovnu na dvaceti metrech čtverečných. (A to my máme alespoň byt 1+1.) Ale člověk se musí naučit tu práci trošku oddělovat od toho „normálního“ života, jinak ho to sežere. Mě už to žralo v době, kdy jsem žila u rodičů a měla pokoj ještě menší, než tady v podnájmu. ,,Mami, jsem ve své pracující bublině, nech mě teď.“ Říkávala jsem. A nebylo skoro nic, co by mě z ní vytáhlo. Krom sportu.

OCHRANNÁ ZNÁMKA
Když začínám svůj duhář zhmotňovat v digitální podobě. Vytvářím obálku a později i blok…, říkám si: ,,Chci, aby to zůstalo mým nápadem a mým výrobkem. Co kdyby se někomu můj název zalíbil a začal tvořit něco podobného? To už by přece můj duhář nebyl originální…Ale já chci, aby to byl duhář jediný svého druhu…“
A tak jsem se rozhodla, že svůj nápad ochráním a zaregistruji na nějaký ten úřad nebo kam. Ať to mám hezky černé na bílém.

Googlila jsem, jak to vlastně udělat? Nikdy jsem neregistrovala nic, krom své osoby na facebook, Instagram…, a jiné portály.
Našla jsem několik firem, které ochranu logotypů/ sloganů/ názvů zajišťují. Upřímně ačkoliv se ceny lišily o pár tisíc, někdy stovek…, i tak jsem se rozhodla pro tu, která to nabízí levněji. (Což byla firma PatentCentrum Sedlák & Partners s.r.o. - ne tohle není reklama)

11.655,- včetně DPH a všech poplatků. (Je to ale jen základní „verze“, kdybych chtěla zahrnout více kategorií, cena se s každou navíc zvyšuje a u každé firmy je to jinak. Někde chtějí za každou další kategorii 300,- a jinde 1.390,- což je velký rozdíl.)

Ufff. Upřímně… pro mě osobně je to docela darda.
„Za to, že mi kouknou do seznamu názvů a zadají můj požadavek do systému k potvrzení? Jako vážně? Navíc je to „pouze“ na 10 let!“

1) Vybrala jsem si variantu zřízení ochranné známky online.
2) Vyplňuji online formulář s názvem výrobku/služby:
,,DUHÁŘ“
Uvádím i specifikaci mého produktu:
,,Název DUHÁŘ bude zastupovat produkt barevného týdenního plánovače - kalendáře, obsahující motivační texty, citace a ilustrace.“
Dále vyplňuji kontaktní údaje a vlastníka známky - tedy mě.
objednavka

3) Na e-mail mi došlo resumé objednávky.

4) Druhý den mi přichází potvrzení ohledně přijetí objednávky spolu se zálohovou fakturou na 11.655,-, kterou je třeba uhradit + musím zaslat podepsanou a naskakovanou plnou moc. (Stačí bez ověření.)
Snímek obrazovky 2020-02-06 v 8.59.54

5) Jakmile splním tyhle kroky, týden na to mi přichází e-mail s přílohou, ve které jsou rozepsané kategorie, do kterých mi bude název spadat + další faktura na 12.986 Kč - PŘEDBĚŽNÁ KALKULACE NÁKLADŮ PRO ČESKOU PŘIHLÁŠKU OCHRANNÉ ZNÁMKY - 3 třídy 
Lekám se, co to je zase za výdaje, když už jsem přeci platila?! Obratem píši mail, na který se mi ani po 2 dnech nedostává odpovědi a tak se připomínám.


Snímek obrazovky 2020-02-06 v 9.04.23

Přichází mi mail s omluvou ohledně dovolené a s vysvětlením mých obav.
,,Částka 11.655,- je za podání přihlášky, vytvoření seznamu, rešerši a všeho potřebného pro podání přihlášky, pak zbývá doplatek 1.331,- Kč.“

No co Vám budu povídat, ulevilo se mi. :D
Další týden se nic neděje. Nevím, jak to chodí a tak jsem z toho nervózní. Znovu se připomínám. Ano, když chci, tak umím být pěkně otravná.

Za 2 dny mi přichází e-mail:
6) ,,Dobrý den paní Dočkalová,
v příloze vám zasílám výsledek rešerše oz „DUHÁŘ“ (slovní), ČR. Výsledek je spíše pozitivní, přihlášku doporučujeme podat. Přesto byly nalezeny některé podobné známky, jejich výpis naleznete v příloze B, další informace v rešeršní zprávě.
Očekáváme Vaše vyjádření, zda ochrannou známku podat.“

Takzvaně, kdybych se rozhodla přihlášku nepodat, protože je tam riziko, že to nevýjde a nakonec by to i nevyšlo = přišla bych skoro o 12.000,- „jen tak“ pro srandu. Takže žádost o ochrannou známku není bez rizika - což je dobré vědět, než se do toho pustíme.
OSVEDCENI_1V přílohách jsem se dozvěděla, že bylo nalezeno 200 ochranných známek s podobným gramatickým i fonetickým zněním. Ale žádná nebyla zcela shodná.
Uvedu pár příkladů:
ZACHRAŇTE DUHU, DUHA DANOP RENT, TIPSPORT DUHA, DUHOVÁ BRÁNA, DUHOVKA, DUHOVÁ KULIČKA, NADACE DUHOVÁ ENERGIE, DUHOVÁ NADACE, DUHOVÁ LINKA, DUHOVÝ PAPRSEK, DUHOVKA GROUP, DIETÁŘ, 

7) Nic z toho mi nepřijde podobné, takže samozřejmě přihlášku 25. 7. potvrzuji s omluvou, že jsem se konečně dočetla, že je to dlouhodobější proces, což mi vůbec nedocházelo.

8) Podání přihlášky na Úřad průmyslového vlastniství
,,Nyní je přihláška podaná a celý proces registrace končící zápisem do  rejstříku ochranných známek bude trvat cca 6-8 měsíců. Ochrana však působí již ode dne podání přihlášky. Po zápisu do rejstříku ochranných známek Vám zašleme osvědčení a dojde k ukončení zápisného řízení, s osvědčením Vám zašleme fakturu ve výši 1.331,-Kč vč. DPH, což představuje doplatek.“

Proč to trvá tak dlouho? Protože je při zápisu 3 měsíční doba, kdy se může ozvat někdo s námitkou pro registraci Vaší ochranné známky. Pokud v dané lhůtě nikdo nemá nic proti, řízení pokračuje.

9) Jak slíbili - 8. 1. byla známka oficiálně zapsána a 23. 1. doručena na mou adresu spolu s fakturou, kterou jsem ihned doplatila - 1.331,- Dohromady mě tedy celý proces vyšel na 12.986,- jak bylo uvedeno nahoře v printscreenu.

10) Je to doma! Název Duhář mohu využívat jen já a zase já po dobu dalších 10 let a pak si zaplatit prodloužení.

Ale že mi to trvalo, než jsem se rozhoupala k tomu zápisu, že? Když já tehdy myslela, že to zabere max měsíc a všechno bude rychle oukej. No a ono ne! :D
Už když jsem tvořila a tiskla duhář, totiž duhář®  bez ohledu na (ne)zájem o něj, jsem věděla, že ho chci tvořit i nadcházející roky. A tak se pouštím do jeho tvorby na rok 2021!

SHRNUTÍ 

Při žádání ochranné známky je třeba počítat s delším časovým období na vyřízení. (Mě to trvalo téměř 8 měsíců se vším všudy.) Zároveň je dobré si obhlédnout internet s názvem či sloganem, který chcete chránit. Je totiž možné, že už to mohl vymyslet a ochránit někdo před Vámi, což znamená, že pak přijdete o nemalou částku zbytečně. Každopádně pokud se zadaří, je to myslím skvělý krok, jak uchránit svůj originální nápad před "krádeží" někým jiným. :)) V dnešní době je těžké vymyslet něco "nového", ale né nemožné, přesto, že si myslíme, že "všechno už existuje". Vždycky se dá něco, dělat JINAK - ORIGINÁLNĚ.
Držím pěsti a přeji spoustu kreativity a fantazie. :)
_______________________________________________________________________
Zajímavost:
Věděli jste, že název ZVERIMEX pro obchod se zvířaty a zvířecími potřebami byl jedinečný originální název jednoho chlapíka?
Další zverimexy název pouze okopírovali a oficiální majitel prý soudí pokuty od „lumpů“, kteří používají jeho ochrannou známku.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto duhového webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.